De zorgstructuur
De leerkracht plant het onderwijs aan de leerlingen en volgt de vorderingen. Waar nodig worden aanpassingen gedaan in het leeraanbod. De leerkracht maakt hierbij gebruik van (toets)resultaten, observaties en gesprekken met collega’s.
Gedurende het schooljaar vinden gesprekken plaats met de intern begeleider, de orthopedagoog en de Commissie van Onderzoek en Begeleiding (CvOB).
Groepsbespreking
De groep waarin een leerling binnen De Klimop is geplaatst wordt driemaal per schooljaar besproken in de groepsbespreking: de groepsplannen (inclusief de didactische resultaten), het werkklimaat en het pedagogische klimaat worden besproken door de leerkracht en de intern begeleider.
Groepsbespreking 1
Kort na de start van het schooljaar vindt de eerste groepsbespreking plaats.
Voorafgaand aan deze groepsbespreking heeft de intern begeleider groepsbezoeken afgelegd. Onderwerpen tijdens de groepsbespreking: klasse-organisatie, groepsplannen, bijzonderheden.
Groepsbespreking 2
De tweede groepsbespreking vindt plaats aan de hand van de resultaten c.q. toets gegevens van de groep leerlingen. Onderwerpen: evaluatie inclusief resultaten van de uitvoering van de groepsplannen, het opstellen van de nieuwe groepsplannen, tussentijdse check ontwikkelingsperspectief.
Groepsbespreking 3
Ook deze bespreking vindt plaats aan de hand van de resultaten c.q. Toets gegevens van de groep leerlingen. Onderwerpen: evalueren ontwikkelingsperspectief, opstellen ontwikkelingsperspectief voor het volgende schooljaar.
Leerlingbespreking
Wanneer er vanuit de groepsbespreking specifieke vragen zijn over een leerling kunnen die worden ingebracht in de leerlingbespreking. De leerlingbespreking wordt door de leerkracht en de orthopedagoog gedaan. Op verzoek kunnen andere disciplines aanschuiven.
Commissie van Onderzoek en Begeleiding (CvOB)
In de CvOB kunnen vragen over leerlingen worden ingebracht die de groeps- en leerlingbespreking overstijgen. Het kan gaan om afstemmingsvragen, zowel schoolintern als met ouders en/of externe instanties. De bespreking in de CvOB kan ook het karakter van een strategiebespreking hebben.
Tevens wordt in de CvOB-bespreking de indicatie gesteld voor het uitvoeren van psychodiagnostisch onderzoek door de orthopedagoge.
Deelnemers aan de CvOB-bespreking zijn: de leerkracht, de intern begeleider, de orthopedagoog, de schoolmaatschappelijk werker, de schoolarts en op uitnodiging de logopedist, de fysiotherapeute en de vakleerkracht bewegingsonderwijs. De directeur van De Klimop is voorzitter van de CvOB. De administratief medewerker verzorgt de notulen van het overleg.
In de tweede CvOB vergadering in een schooljaar wordt het ontwikkelingsperspectief voor nieuw ingestroomde leerlingen vastgesteld.
In de laatste CvOB vergadering van het schooljaar wordt het ontwikkelingsperspectief van alle leerlingen voor het daarop volgende schooljaar vastgesteld.
Leerlingvolgsysteem
De school hanteert een leerlingvolgsysteem. Naast de methode gebonden toetsen worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen (CITO). De gegevens van deze toetsen worden gebruikt om het ontwikkelingsperspectief voor iedere leerling op te stellen en te evalueren. Bij het opstellen van de groepsplannen spelen deze gegevens ook een belangrijke rol. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen gebruiken we het programma “ZIEN!”. In de kleutergroepen wordt hiervoor het OntwikkelingsVolgModel (OVM) gebruikt.
Terugplaatsing
Een terugplaatsingstraject wordt gestart als een leerling zodanig heeft geprofiteerd van het onderwijs op De Klimop dat een terugplaatsing naar het reguliere basisonderwijs verantwoord is. Dit wordt vooraf met de ouders besproken. Als de betreffende leerling eenmaal op de basisschool is geplaatst, is er de mogelijkheid om nog een periode (ambulante) begeleiding te geven vanuit De Klimop aan de (leerkracht van de) basisschool. Vanwege de complexe problematiek van de leerlingen en de grote behoefte aan een specifieke onderwijsomgeving blijven de meeste leerlingen, tot ze naar het voortgezet onderwijs gaan.
Groepsindeling
Bij het samenstellen van de groepen kijken we naar de leeftijd van de leerlingen, het taal-leesniveau en de individuele structuurbehoefte.
Overgaan en zittenblijven kennen wij bij De Klimop niet. De leerlingen gaan na de zomervakantie verder op hun ontwikkelingsniveau, ongeacht de naam van de groep. Voor een aantal vakgebieden wordt in de midden- en bovenbouw groepsdoorbroken gewerkt, zodat een goede instructie (op niveau) gewaarborgd is.
De groepsnamen in Almere Stad zijn: Passiebloem, Madelief, Goudsbloem, Klaproos, Lavendel, Lisdodde, Sleutelbloem en Distel.
In Almere Buiten heten de groepen: Pimpernel, Kamille, Korenbloem, Jasmijn, Ratelaar, Rozemarijn, Berenklauw en Leeuwenbek.
Logopedie
De Klimop beschikt over specifieke behandelings- en begeleidingsmogelijkheden. De CvOB bepaalt welke leerlingen voor deze behandeling in aanmerking komen. De logopedist onderzoekt en behandelt leerlingen met stem- of spraak-taalproblemen. De logopedist is deskundig op het gebied van communicatie. Behalve met individuele leerlingen werkt de logopedist in verschillende groepen ook met leerlingen in de klas.
Interne Begeleiding
De interne begeleiding is onder andere gericht op coördinatie van de interne leerlingenzorg. De intern begeleiders maken deel uit van de CvOB en voeren de groepsbesprekingen met de leerkrachten. Zij vormen de schakel in het contact met externe organisaties (bijv. Stichting Passend Onderwijs, Fornhese, Stichting Jeugd en Gezin, Vitree en ’s Heerenloo).
Naar het voortgezet onderwijs
Het advies dat wordt uitgebracht over het type voortgezet onderwijs wordt vastgesteld in een zorgvuldig traject waarbij wordt gekeken naar alle informatie die over de leerling verzameld is. Hierbij kunt u denken aan toetsresultaten, onderzoeksverslagen, informatie uit voorgaande jaren, gegevens over specifieke leerlingkenmerken, werkhouding, motivatie en doorzettingsvermogen. Bij de besluitvorming over het advies is Passend Onderwijs Almere en een vertegenwoordiging van het voortgezet onderwijs betrokken.
In het najaar organiseert De Klimop een informatieavond voor ouders over de verschillende schooltypen binnen het voortgezet onderwijs.
Uitstroom schoolverlaters
schooljaar
schooltype
|
13/14 Buiten | 13/14 Stad | 14/15 Buiten |
14/15 Stad |
15/16 Buiten |
15/16 Stad |
16/17 Buiten | 16/17 Stad |
HAVO | 1 | 3 | ||||||
VMBO | 3 | 2 | 1 | |||||
VMBO /LWOO | 15 | 9 | 7 | 5 | 3 | 5 | 8 | 3 |
VMBO/LWOO/ lesplek OPDC | 6 | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 | 5 | 4 |
Praktijkonderwijs | 16 | 10 | 15 | 9 | 8 | 12 | 15 | 12 |
Voortgezet Speciaal Onderwijs | 3 | 1 | 1 | 2 | 6 | |||
Onbekend | ||||||||
Totaal | 40 | 23 | 30 | 18 | 16 | 22 | 31 | 28 |