Identiteit: wie we als SBO De Klimop willen zijn en hoe we (h)erkend willen worden
Onze school werkt vanuit het idee dat een kind als uniek individu kan groeien naar een toenemend zelfstandig, maatschappelijk betrokken en zelfverantwoordelijk persoon die in vrijheid keuzes kan maken. In nauwe samenwerking met ouders en andere partners willen we kinderen de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontplooien. We hebben als SBO-school een opdracht om het onderwijs af te stemmen op de specifieke beperkingen en mogelijkheden van de kinderen.
Op SBO De Klimop willen we herkend worden als een betrouwbare partner in het onderwijs. Betrouwbaar voor leerlingen, voor ouders en voor andere scholen en instellingen.
Het leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling zien we als componenten die elkaar beïnvloeden. Daarom werken we met een aantal pedagogische en didactische uitgangspunten bij het vormgeven van ons onderwijs. De belangrijkste zijn:
- Het bieden van veiligheid en ruimte door middel van acceptatie en een specifieke instructie en structuur
- Het creëren van succeservaringen voor kinderen en medewerkers
- Een groot scala aan didactische werkvormen inzetten om elk kind kansen te bieden
- Alle kinderen worden gezien en gehoord
- Taalontwikkeling als verbindende factor voor leren en uiten
- Vanuit betrokkenheid en aandacht voor het kind stimuleren en begeleiden van de ontwikkeling
- Het leren dragen van verantwoordelijkheid
- Motiveren van kinderen door de vorderingen in eigen perspectief te laten stellen
Om kinderen optimale kansen te bieden op ontwikkeling vinden we de omgeving belangrijk: een prettig en schoon gebouw, een goed verzorgd plein, een overzichtelijke indeling, een rijke uitdagende en gestructureerde leeromgeving in de lokalen. We scheppen samen een goede sfeer met optimale resultaten in de brede zin als een algemeen doel. De klassenomgeving is ingericht om zoveel mogelijk onderwijs op maat te kunnen geven. We bieden kinderen een uitdagende, stimulerende leer- en ontdekomgeving.
We zien de school tevens als een stevige basis voor het leven. We werken voortdurend aan het steeds verder realiseren van passend onderwijs voor elk kind. Plezier in leren, kwaliteit van het werk, leren leren en toekomstgerichtheid staan daarbij centraal. We willen onze kinderen een fijne schooltijd bieden waarin ze met die kennis en vaardigheden onze school verlaten die ze nodig hebben. We willen hen hiermee de bagage meegeven die nodig is in het leven. Het gaat daarbij om een balans tussen de cognitieve, sociaal-emotionele, lichamelijke en creatieve ontwikkeling.
Op De Klimop leren de kinderen leren met hoofd, hart en handen! De principes van meervoudige intelligentie ondersteunen ons hierbij.
We sluiten aan bij het unieke van elk kind, bij datgene wat in potentie aanwezig is en we zijn erop gericht hun talenten te ontwikkelen. Daartoe vinden we het belangrijk dat medewerkers vertrouwen hebben in de mogelijkheden van mensen, zowel van de kinderen als van henzelf.
We vinden het erg belangrijk dat kinderen een gevoel van eigenwaarde ontwikkelen en dat ook behouden. Kinderen ontwikkelen op onze school zelfvertrouwen om uitdagingen aan te gaan die ze in hun leven tegenkomen: ‘Ja, ik kan het!’.
We vinden het essentieel om goed samen te werken en te communiceren met de ouders en andere partners: we werken samen om de kinderen optimale kansen op ontwikkeling te bieden. School, ouders en hulpverleners doen ieder vanuit hun eigen rol die taak die zorgt voor een optimale ontwikkeling van elk kind. We betrekken ouders gericht bij de activiteiten die op school plaats vinden. We zijn betrokken bij de situatie thuis. We informeren elkaar over en weer, we staan open voor mogelijke verbeteringen en ondernemen actie op basis van goede suggesties.
Om dit alles te realiseren is een goed functionerend team nodig: iedereen in onze school levert vanuit zijn of haar kwaliteiten een bijdrage aan de school als geheel. Mensen kunnen bouwen en vertrouwen op elkaar. Medewerkers op SBO De Klimop werken vanuit het hart, ze inspireren kinderen, staan open voor elkaar en voor nieuwe ontwikkelingen. Ze ontwikkelen voortdurend relevante kennis en vaardigheden. Bevlogenheid en enthousiasme zijn waarden in het team die elke medewerker bij ons laat zien. We vinden het van groot belang dat we als team zelf het goede voorbeeld geven, zowel naar de kinderen als naar de omgeving. Elke medewerker in onze school leeft de gezamenlijke waarden voortdurend voor.
Ieder wil betekenis hebben, het verschil maken voor kinderen en vormt hierbij een schakel in het geheel. Samen werken en samen leren zijn dan ook kernbegrippen in onze school, zowel in het team als in de klas.
SBO De Klimop wil een professionele leergemeenschap zijn. De centrale vraag is: wat hebben onze kinderen nodig en wat gaan wij leren om dat voor hen te betekenen? Ons leren staat dus in dienst van het optimaal leren van de kinderen!
Missie: waarom we er als SBO De Klimop zijn en wat we onze leerlingen meegeven.
We zien het als een van onze kerntaken om het verschil te maken voor leerlingen die in het reguliere basisonderwijs om welke reden dan ook geen optimale ontwikkeling kunnen doormaken. We willen deze leerlingen vanuit een veilige en uitdagende schoolomgeving de bagage meegeven die ze nodig hebben om hun eigen leven vorm te geven. We begeleiden op onze school leerlingen met een verschillende ontwikkeling zo goed mogelijk en we bereiden hen voor op de toekomst. We leggen een stevige basis zodat de leerlingen met succes naar een passende school voor voortgezet onderwijs kunnen gaan.
Onze school heeft als eerste doelstelling het geven van kwalitatief goed onderwijs. Hieronder verstaan we onder meer ernaar te streven de leerstof en vaardigheden zo aan te bieden, dat de brede persoonlijkheidsontwikkeling van de individuele leerling wordt bevorderd.
We bieden de leerlingen kansen om hun talenten te ontwikkelen. Goed onderwijs betekent voor ons ook kinderen stimuleren om een kritische en onderzoekende houding te ontwikkelen. We leren ze naar de wereld kijken met een open houding, met verwondering. We leren ze genieten van kleine dingen. Dat vraagt van ons als teamleden dat we zelf hierin het voorbeeld geven, dat we boven de lesstof staan en dat we een scala aan didactische strategieën toepassen. Een open houding naar elkaar, naar de wereld, naar nieuwe ontwikkelingen is daarom essentieel in ons werk.
We willen dat de leerlingen zich zodanig ontwikkelen dat ze vanuit een positief zelfbeeld een constructieve bijdrage willen en kunnen leveren aan de samenleving. Daarvoor hebben we niet alleen kennis en vaardigheden nodig, maar speelt ook algemene brede ontwikkeling als mens een belangrijke rol.
Naast de primaire taak van onze school, het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, is onze school ook een leergemeenschap. We leren onze leerlingen dat de samenleving aan een ieder een zinvolle plaats moet geven. De leerlingen krijgen de kans om hun sociale vaardigheden verder te ontwikkelen. We willen de leerlingen leren functioneren in een groep, leren voor je rechten opkomen, leren praten, leren luisteren naar anderen, leren incasseren, leren rekening houden met elkaar, leren een gemeenschap te vormen waarin ze de regels hanteren die bij deze gemeenschap horen: kortom sociaal gedrag aanleren.
Waarden: hoe willen wij als SBO De Klimop een team zijn op weg naar onze missie en visie?
Op onze school hanteren we de volgende kernwaarden:
- Enthousiasme
- Bekwaamheid
- Creativiteit
- Samenwerken
- Openheid
- Samenhang